חברת אחזקות מבנים » מידע על בתים משותפים » תקנות והוראות כיבוי אש בבנייני מגורים – מה צריך לדעת?

תקנות והוראות כיבוי אש בבנייני מגורים – מה צריך לדעת?

חס וחלילה קרתה שרפה אצלכם בבניין. זה בין האירועים הכי חמורים שיכולים להתרחש בבניין. כל שנה, רק בישראל, פורצות שרפות בתוך בנייני מגורים, וזה קורה בעקבות תאונות ותקלות שונות אשר נעשות בדירות הפרטיות, כמו למשל מישהו ששכח את הכיריים דולקים, קצר חשמלי, תנור דולק שנשכח, סיגריה שלא כיבו אותה עד הסוף, כל מיני פגעי טבע (שרב, ברקים וכו').

האזינו לכתבה

יש גם שריפות אשר נגרמות מכשלים מסוימים ברכוש המשותף בבניין, כמו ארון החשמל או ציוד שנמצא ללא השגחה. אנחנו נדבר היום על תקנות והוראות כיבוי אש בבנייני מגורים – מה צריך לדעת? זהו מאמר חשוב, תמשיכו לקרוא לטובתכם האישית ולאלה שגרים לידכם.

מהם תקנות והוראות כיבוי אש בבנייני מגורים ומה צריך להיות בכל בניין?

הרשימה של תקנות והוראות כיבוש אש בבנייני מגורים היא מאוד ארוכה, אז ננסה לסקור אותה ממש על קצה המזלג. קודם כל, כל בניין מגורים צריך להחזיק מטפים, גלגלונים, זרנוקים, מזנקים, ספרינקלרים וברזי כיבוי. כל הציוד הנ"ל צריך להיות מאוחסן בתוך ארון הכיבוי שנקרא גם עמדת כיבוי אש. הארון הזה מותקן על-ידי איש מקצוע בלבד.

פעם בשנה הארון חייב לעבור בדיקה, וזאת בגלל בלאי, חוסר בציוד ואפילו גניבות. בכל קומה יהיה ארון כזה. גם ברזי הכיבוי צריכים לעבור בדיקה אחת לשנה. בכל בניין מעל תשע קומות חייבים להתקין גלאי עשן וספרינקלרים. הספרינקלרים הם ראשי ממטרות שמכילים בתוכם מדחום קטן. ברגע שחום מגיע לטמפרטורה של שריפה הם נדלקים וממטירים מים לכל עבר.

מה צריך לדעת בנוגע למערכות גילוי אש ועשן?

התפקיד העיקרי של מערכות גילוי אש ועשן הוא לתת התראה ראשונית כאשר מתפרצת שריפה ולהפעיל את מערכת האזעקה ואת המערכת לכיבוי האש. הדבר הכי משמעותי במערכת לגילוי אש הוא גילוי העשן. היתרון המרכזי של המערכת הזו הוא שהיא יכולת לזהות את התפרצות האש עוד ממש בחיתולים. הדבר הזה מאוד חשוב כשזה נוגע לזמן התגובה של כל מי שנמצא במתחם.

כל מערכת שיכולה להתריע בשלב כה מוקדם כי פרצה אש בקרבת מקום, היא תהיה מערכת שתיתן לאנשים אשר נמצאים באותו מקום, מספיק זמן כדי שיוכלו להימלט מהמקום ולהינצל. נוסף על כך, המערכת מספקת מספיק זמן לביצוע של פעולות ראשוניות למען כיבוי האש, כל עוד הדבר אפשרי. המערכות לגילוי האש המתקדמות יותר, יאפשרו לכם להזעיק את עזרתם של מכבי האש בצורה אוטומטית כאשר פורצת שריפה, ובכך בעצם לקצר את הזמן שמגיבים ולהביא את הטיפול של כוחות הכיבוי מוקדם יותר. וכך ענינו על השאלה מה צריך לדעת בנוגע למערכות גילוי אש ועשן.

האם מטפים הם חלק מהתקנות והוראות כיבוי אש בבנייני מגורים?

מטפים הם חלק מאוד חשוב מתקנות והוראות כיבוי אש בבנייני מגורים. על פי התקנות, בכל קומה חייב להימצא מטף אחד של 6 ק"ג מסוג של אבקה יבשה. עליכם לוודא שאתם יודעים איפה ממוקם אותו מטף בבניין. אתם חייבים לדעת איך לתפעל את המטף. בשעת חירום, המטפים חייבים להיות הכי נגישים שאפשר ולכן אתם חייבים לדעת מהו מיקומו של המטף ואיך מתפעלים אותו. עוד דבר שמאוד חשוב לזכור הוא שגם למטפים יש תאריכי תפוגה ועליכם לבדוק את התקינות שלהם כל שנה. אם המטף תקין, תזכרו שצריך להחליף את האבקה בתוכו כל שש שנים. את תחזוקת המטף מבצע גורם מוסמך בעל רישיון לכך.

מה צריך לדעת מערכות חירום לצוותי האש?

כשזה נוגע לשריפות, יש מספר מערכות חירום לצוותי האש. מה צריך לדעת עליהם?ראשית, המערכת הראשונה היא מערכת לכריזה בזמן חירום. המערכת הזו תתריע על פריצה של אש. נוסף על כך, המערכת משמשת את הכבאים בכך שהיא נותנת הוראות לדיירי הבניין ומכווינה אותם בזמן השריפה. מערכת החירום השנייה היא מערכת טלפון לכבאים.

מערכת הטלפון של הכבאים כוללת בתוכה רכזת ואפרכסות אשר מותקנת בלובי הכניסה של הבניין, ובכל קומה וקומה יהיו שקעים למען חיבורה של האפרכסת. המערכת הזו משמשת בשביל תקשורת בין צוותי כיבוי האש לדיירי הבניין בשעת חירום. משתמשים במערכת הזו כאשר אי אפשר להשתמש במכשירי הקשר הרגילים.

האם עמדות כיבוי אש הן חלק מהתקנות והוראות כיבוי אש בבנייני מגורים?

עמדות כיבוי אש הן חד משמעית חלק נכבד של תקנות והוראות כיבוי אש בבנייני מגורים. עמדות כיבוי האש מכילות בתוכן את כל הציוד שנדרש לכיבוי האש. עמדות כיבוי האש צריכות ואפילו חייבות להיות מוצבות בכל קומה וקומה בכל הבניינים החדשים ובכל המבנים הציבוריים. חייב להופיע שילוט אשר מואר בחשיכה והוא יציין שבאותו מקום עומדת עמדת של כיבוי אש. המטרה של אותן עמדות כיבוי האש היא לגרום לכך שבמקרה של שריפה, מי שנמצא בקרבת מקום יוכל לעזור עוד לפני הגעת כוחות הכיבוי.

מה צריך לדעת על מערכת לטיפול באוויר ובעשן?

גם על מערכות לטיפול באוויר ובעשן עליכם לדעת לשעת הצורך. מה צריך לדעת עליהם? בואו נראה. פתחי האוורור לצורך של שחרור העשן הם פתחים קבועים בבניין המגורים או שזו מערכת פתיחה שהיא אוטומטית במקרה של  שרפה.

יש מערכות בהן קיימות משאבות יניקה אשר מושכות את כל העשן שילך כלפי מעלה. היום המערכות הללו יהיו מובנות בדרך כלל בבנייה החדשה של גורדי השחקים. אמצעי נוסף הוא המפוח. הרי העשן הוא הגורם שהכי מסוכן במקרה שרפה. העשן יפחית את רמת החמצן שיש במרחב  והוא מכיל בתוכו רעלים. בכל בניין חייבת להיות מערכת של שאיבת העשן. בחדרי המדרגות יותקנו מפוחים אשר יוצרים לחץ אוויר,  שהוא זה שאמור למנוע את כניסתו של עשן לחדר המדרגות.

מהם האמצעים לכיבוי האש כחלק מתקנות והוראות כיבוי אש בבנייני מגורים?

חלק של תקנות והוראות כיבוי אש בבנייני מגורים היא החובה להתקין בכל המבנים מערכות שנועדו לגילוי אש ומערכות שנועדו לכיבוי אש. המערכות לגילוי האש אמורות להתריע במקרה של שריפה. המערכת פועלת על ידי חיישנים שמטרתם היא לזהות עשן ולגלות מוקדם ככל שניתן את ההתפרצות של השריפה וזאת על מנת למנוע ממנה להתפשט במהירות.

מערכות לכיבוי אש נועדו על מנת להעניק טיפול ראשוני במקרים בהם פורצת שריפה. בין אמצעי הכיבוי האש קיימים הספרינקלרים אשר תפקידם הוא להתיז מים במקרה שהם מרגישים שהטמפרטורה עולה לרמה של שריפה. נוסף על כך, קיימים גם מטפים אשר מכילים כל מיני חומרים שונים בהתאם לשריפה, כמו אבקה קצף וגז.

שמואל זרין
שמואל זרין

צוות המומחים שלנו מציע גישה מקיפה לאחזקת מבנים. אנו מתמקדים באבחון מדויק של צרכי המבנה, תכנון וביצוע של פתרונות אחזקה אפקטיביים, ושימוש בחומרים וטכנולוגיות מתקדמים.

שאלות נפוצות על תקנות כיבוי אש בבנייני מגורים

רשמנו עבורכם מאמר מפורט שכולל מחירונים, פסקאות הסבר והמון מידע על תקנות כיבוי אש בבנייני מגורים. יש לגלול למעלה בכדי ללמוד עוד על הנושא.
המחיר של תקנות כיבוי אש בבנייני מגורים משתנה מאוד. בכל מה שנוגע לנושא הבתים המשותפים יש לבדוק מספר פרמטרים שונים בכדי לבדוק את המחיר, יש לגלול למעלה בכדי לקרוא עוד על הפרמטרים והמחירים המשוערים.
ראשית, ענק האחזקות מספקים שירותי ניהול ועד בית חיצוני ואחזקות מבנים לניהול בניינים. יש ליצור קשר בנוגע לתקנות כיבוי אש בבנייני מגורים בכדי לראות איך נוכל לעזור לכם.
אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!