חברת אחזקות מבנים » מידע על בתים משותפים » תקן חניה בבית משותף – מהו חוק החניות בבניין משותף?

תקן חניה בבית משותף – מהו חוק החניות בבניין משותף?

האם ידעתם שכל מי שמחזיק בדירה בבעלותו בבניין משותף ויש חניה צמודה אליה, הוא זכאי לחנייה משותפת, אך על בסיס שמי שמגיע ראשון זוכה בחניה. אז מה החוק אומר לגבי חניות בבתים משותפים? היום נדבר על תקן חניה בבית משותף – מהו חוק החניות בבניין משותף?

האזינו לכתבה

מהו תקן חניה בבית משותף?

בחלק מן העסקות שנעשות, כאשר רוכשים דירה בבניין משותף, היא בדרך כלל תכלול חניה. עליכם לדעת כי מגיע לכם לקבל או חניה גדולה או חניה קטנה אך בכל המקרים קיים תקן חניה בבית משותף אשר הוא זה שמחייב את הקבלן לשטח המינימלי שאתם חייבים לקבל במידה והוא מגדיר חניה כחלק מהתמורה של העסקה. עוד חשוב לדעת כי כאשר אתם קונים חניה בבניין משותף אתם לא קונים קובייה אתם קונים גם את הגישה אליה. אם הגישה לא הגיונית ומסיבות מסוימות עליכם לעשות שמיניות באוויר כדי שתוכלו להגיע אליה, הדבר נחשב כליקוי.

מהו חוק החניות בבניין משותף?

חוק החניות בבניין משותף הוא סעיף מתוך חוק המקרקעין והוא קובע שכל דירה אשר שייכת לבית המשותף יש חלק כלשהו ברכוש המשותף של הבית. כל עסקה בה רוכשים דירה בבית המשותף שתתבצע, תחול גם על כל החלק היחסי של הרכוש המשותף אשר צמוד אליה. אין שום תוקף לעסקה שנעשית בעניין הרכוש המשותף כאשר הוא נמצא בנפרד מהעסקה של רכישת הדירה. בעלי הדירות יכולים לקבוע בתקנון של הבית המשותף שהחניה וכל רכוש משותף אחר יהיו מוצמדים לדירה ספציפית.

מהן מידות התקן חניה בבית משותף?

על מנת שזה יהיה שווה, לכל החניות בבניינים המשותפים יש מידות תקן. אך באופן כללי, תקן חניה בבית משותף מיועדות לסוג הרכב לו מיועד החניה. רכב פרטי שהוא עד 4 טון בדרך כלל יהיה הסטנדרט של החניות בבניינים המשותפים, למרות זאת תוכלו לראות גם חניות אשר מיועדות לקטנועים, אוטובוסים ואפילו משאיות שיהיה עבורם סימון כי החניה מיועדת להם. כאשר מדובר ברכב פרטי שהוא עד 4 טון, התקןיגדיר את המידה של החניה כ-5 מטר אורך ו-2.4 מטר ברוחב.

מה מגדיר חוק החניות בבניין משותף ולמי מותר להחנות?

חוק החניות בבניין משותף מגדיר כי רק לבעלי הדירות מותר להחנות בחנייה של בית משותף. רק בנסיבות שהן מיוחדות, בעלי הדירה יכול לאשר למישהו אחר להחנות בחנייה שלו אך ורק אם הדבר נעשה בתמימות ולא בכוונה תחילה לנצל את הזכויות של בעל הדירה. למשל, אם יש בית משותף שמכיל בתוכו שישה דיירים, באחת מן הדירות מתגוררת לה אישה מבוגרת, שאין ברשותה רכב פרטי משלה,  אך ביתה אשר כן מחזיקה ברכב משלה ואינה גרה עם אימה, אלא גרה בבניין שממול, יכולה להחנות בחנייה של אימה וזאת מאחר שאימה אישרה זו והבת לא מנצלת לרעה את זכויות האם.

למה צריך לבנות חניה על פי תקן חניה בבית משותף?

אז כמו שכבר ציינו מקודם, כשאתם מגיעים למגרש החניה אתם רק רוצים שיהיה לכם מקום חניה שהוא פנוי. אך עליכם להבין שהחניה שהרגע הגעתם אליה, עבדו הרבה אנשי מקצוע אשר הקדישו הרבה זמן והרבה מאמצים לתכנון אותה החניה בדיוק. אז כאשר אתם באים להיכנס למשבצת החניה שלכם אתם יותר מרוצים להיות בטוחים שהיא תהיה בגודל הנכון והמתאים בדיוק לרכב שלכם, כמו גם שהיא תהיה מספיק גדולה ומרווחת על מנת למנוע צפיפות של רכבים, בדרך שתסכן את הרכב שלכם עם שריטות ומכות מרכבים אשר נמצאים ליד.

תקן חניה בבית משותף מדבר בדיוק על הנושא הזה. התקן מפרט מה אמורות להיות מידות האורך והרוחב של חניה שהיא תקנית, כמה צמודות אמורות להיות החניות ומה אמורים להיות הרווחים ביו חניה לחניה, מהו הגודל המרבי ומהו הגודל המינימלי שאמור להיות לחניה ועוד. על פי כל התקנים הללו, מתכננים ובונים את מגרש החניה, כך בזמן שאתם תגיעו להחנות את הרכב שלכם תוכלו להיות בטוחים שהחניה גדולה מספיק ואפילו תקנית על פי החוק.

מהו חוק החניות בבניין משותף והאם מותר להצמיד חניה לדירה מסוימת?

אין ספק שחניה היא הכרחית בבניינים משותפים. בלי מעלית אתם עוד יכולים להסתדר, אבל כשזה נוגע לחניה העניינים כבר מתחילים להסתבך. בהרבה הסכמים של בתים משותפים נכללים מקומות חניה שהם לא צמודים לבית והם מיועדים לשמש את כל הבעלים של הדירות שנמצאות בבית המשותף. על מנת שתוכלו למנוע סכסוכים עתידיים שעלולים לבוא בעקבות החניה, אתם יכולים לפעול בעקבות חוק החניות בבניין משותף, ובמקביל לרשום תקנון שיהיה מוסכם על כל הדיירים בבית המשותף, שיגיד כי חניות יהיו מוצמדות לדירות ספציפיות.

מה עושים כשהחניה לא על פי התקן חניה בבית משותף?

אם החלטתם לשפץ את הבניין שלכם או שפשוט החלטתם שהגיע הזמן להוסיף עוד חניות פרטיות שיהיו לשימוש של כל דיירי הבניין, אך נתקלתם בבעיה בה השטח שקיים ועומד לרשותכם לא מאפשר לכם לבנות את כמות החניות שאתם צריכים על פי המידות של תקן חניה בבית משותף. אם אכן נתקלתם במקרה שכזה אתם יכולים להגיש בקשה לבנייה של מקומות החניה רק שיהיו על פי מידות קטנות יותר רק שלא יחרגו מהמינימום שמותר. הוועדה המקומית אשר אחראית לתכנון ולבנייה תשקול את הבקשה שלכם ובמקרה הצורך, יכולה לאשר אותה במידה והיא תעמוד בדרישות, והוועדה תבין שבהחלט מדובר באילוץ הכרחי. אך במידה ותחרגו מהמותר, הוועדה תדרוש מכם להקטין את המספר של מקומות החניה או להגדיל את המגרש עצמו בכדי שתוכלו לקבל את האישור שאתם צריכים.

שמואל זרין
שמואל זרין

צוות המומחים שלנו מציע גישה מקיפה לאחזקת מבנים. אנו מתמקדים באבחון מדויק של צרכי המבנה, תכנון וביצוע של פתרונות אחזקה אפקטיביים, ושימוש בחומרים וטכנולוגיות מתקדמים.

שאלות נפוצות על תקן חניה בבית משותף

רשמנו עבורכם מאמר מפורט שכולל מחירונים, פסקאות הסבר והמון מידע על תקן חניה בבית משותף. יש לגלול למעלה בכדי ללמוד עוד על הנושא.
המחיר של תקן חניה בבית משותף משתנה מאוד. בכל מה שנוגע לנושא הבתים המשותפים יש לבדוק מספר פרמטרים שונים בכדי לבדוק את המחיר, יש לגלול למעלה בכדי לקרוא עוד על הפרמטרים והמחירים המשוערים.
ראשית, ענק האחזקות מספקים שירותי ניהול ועד בית חיצוני ואחזקות מבנים לניהול בניינים. יש ליצור קשר בנוגע לתקן חניה בבית משותף בכדי לראות איך נוכל לעזור לכם.
אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!