חברת אחזקות מבנים » מידע על בתים משותפים » חוק מצלמות אבטחה בבית משותף ובבניינים משותפים – מותר או אסור?

חוק מצלמות אבטחה בבית משותף ובבניינים משותפים – מותר או אסור?

נכון שבכניסה לבניין מותר להתקין מצלמות אבטחה, אך  האם מותר להתקין גם במעלית, במרפסת או בחדרי המדרגות? האם אפשר להקליט גם סאונד ומי בכלל אחראי על כל זה? אם אתם נמצאים באוכלוסייה אשר גרה בבית משותף, המשיכו לקרוא את המאמר שלפניכם. היום נדבר על חוק מצלמות אבטחה בבית משותף ובבניינים משותפים – מותר או אסור?

האזינו לכתבה

מהו חוק מצלמות אבטחה בבית משותף ובבניינים משותפים?

כשזה נוגע לחוקים, אין חוק ברור שאומר משהו על התקנת מצלמות. יש פסיקה עדכנית שמחליפה את חוק מצלמות אבטחה בבית משותף ובבניינים משותפים. בזמן האחרון, אפשר לראות שיש עלייה ברצון של הדיירים בבית המשותף להתקין מצלמות אבטחה, וזאת מתוך הרצון שלהם להגן על רכושם הפרטי ועל רכושם המשותף וכמובן גם לדאוג לביטחון שלהם. הסוגייה של מצלמות האבטחה מעלה הרבה שאלות בנושא. הפסיקה אומרת שאם בעל הדירה רוצה ומבקש להתקין מצלמת אבטחה ברכוש המשותף, הוא צריך לקבל את ההסכמה של אסיפת הדיירים הכללית, ב-51 אחוזים מהקולות.

האם מותר או אסור להתקין מצלמות בבית משותף?

השאלה של מותר או אסור, מוטלת בספק. כשמדברים על הצורך שיש לבעלי הדירות להתקין מצלמות ברכוש המשותף יודעים שהוא קיים בדרך כלל מטעמים של ביטחון ובטיחות. התקנת המצלמות נועדה למנוע גנבות, למנוע את כניסתם של אנשים לא רצויים וגם למנוע מעשי ונדליזם למיניהם. הבעיה שקיימת בהתקנת המצלמות יכולה להצטייר כפגיעה בתחושה של הפרטיות ועלולה לגרום לאי נוחות רבה. הרבה אנשים לא אוהבים לחיות בתחושה שעוקבים אחריהם ובוחנים את הצעדים שלהם, וכל זה בבית שלהם.

האם חוק מצלמות אבטחה בבית משותף ובבניינים משותפים פוגע בפרטיות?

אומנם לא קיים חוק מצלמות אבטחה בבית משותף ובבניינים משותף, אך כן קיים חוק להגנה על הפרטיות, אשר אומר כי אף אדם לא יפגע בפרטיות של אדם אחר ללא הסכמה.  לכן, פגיעה בפרטיות היא מושג אשר בוחנים אותו בעת המקרה עצמו. לפיכך, במקרה בו המצלמה תהיה מכוונת לפנים של הדירה או לתוך שטח אשר נמצא בשימושו הפרטי של בעל הדירה זה ייחשב כפגיעה בפרטיות. לעומת זאת, אם המצלמה תהיה מכוונת לחצר של הבניין, זה אומר שהתקנת המצלמה נועדה בשביל להגן על הרכוש המשותף של בעלי הדירות בבניין, ולכן אין פה פגיעה בפרטיות.

מותר או אסור להתקין מצלמות במעליות?

הגענו לשאלת מיליון הדולר. האם מותר או אסור לבעלי הדירה להתקין מצלמות במעליות? מקרה שבו מתקינים מצלמה במעלית הוא מקרה אשר יכול לפגוע בפרטיות של האחר לכל דבר ועניין. המעלית נחשבת למקום שהוא אינטימי והיא נותנת תחושה של פרטיות כאשר האדם נמצא בתוכה לבד. במידה והתקבלה הסכמתם של כל דיירי הבניין, יהיה אפשר להתקין מצלמה בתוך המעלית, בתנאי שיותקנו שלטים ברורים.

האם חוק מצלמות אבטחה בבית משותף ובבניינים משותפים עובר על חוק הגנת הפרטיות?

אז כמו שכבר ציינו, חוק מצלמות אבטחה בבית משותף ובבניינים משותפים לא תמיד יעבור על החוק של הגנת הפרטיות. יש לוודא שהוא אף פעם לא יעבור עליו, לא משנה מה המקרה, אלא מקרים מיוחדי ושהחוקים תמיד יעלו בקנה אחד. אם אתם מתקינים מצלמות אבטחה בבית המשותף, עליכם לוודא שהמצלמות יהיו מותקנות ושהן לא יכילו בתוכן מיקרופון. החשיבות הגדולה שיש במילוי ההוראות של חוק הגנת הפרטיות, היא לא לפגוע בפרטיות של אף אזרח ואזרח וכמובן לא לעשות עבירה שתהיה עבירה פלילית בעת מעשה של פגיעה בפרטיות.

האם לדייר מותר או אסור להתקין מצלמות על דעת עצמו?

אין פה בכלל שאלה של מותר או אסור. כשזה מגיע להתקנת מצלמות בבית משותף, אף דייר אינו רשאי להתקין מצלמות על דעת עצמו מבלי שקיבל את הסכמתם של שאר הדיירים. זה אסור בתכלית האיסור. אך מה קורה כשזה נוגע להתקנה של מצלמה בתוך הדירה הפרטית אבל היא משקיפה אל הרכוש המשותף? כל מקרה שקורה נשפט לגופו.

אם מדובר בהתקנת של עינית בחלקה הפנימי של דלת הדירה, על מנת להגן על האדם שגר בדירה והעינית תהיה מכוונת רק לכיוון של מי שאמור להיכנס לדירה, אין בכך שום עבירה על החוק. גם התקנה של מצלמה במרפסת אשר מטרתה היא למנוע כניסה של פורצים, עליכם לוודא שהמצלמה תהיה ממוקמת אך ורק לכיוונה של פנים הדירה, ולא תשקיף על שום דירה אחרת. בכל מקרה שתכוונו את המצלמה לכיוון אחר שהוא לא תוך הדירה עצמה, זו תהיה פגיעה בפרטיות של אותו אדם שייקלט בעיני המצלמה.

מהי המטרה של חוק מצלמות אבטחה בבית משותף ובבניינים משותפים?

אז למה בעצם מתקינים מצלמות? על פי חוק הגנת פרטיות שהולך יחד עם חוק מצלמות אבטחה בבית משותף ובבניינים משותפים התקנת המצלמות צריכה להיות בתמימות והיא צריכה להיות מתוך הגנה על האינטרס האישי של המתקין. יש פעמים בהם מתרחשות פריצות או גניבות וההתקנה של המצלמה נעשית לאחר המקרה, וכך ההתקנה תהיה מוצדקת.

רק אם התקנת המצלמות נועדה לצורך של אבטחה ואין שום דרך אחרת שתהיה יעילה יותר, אתם יכולים להתקין את המצלמה. אך יש לשים לב שיחד עם ההתקנה, עליכם להקפיד שהשימוש לא יהיה במקרים אחרים, כמו למשל במקרים של איסוף חומר לתביעה משפטית, במקרים של מעקב אחר שכנים אחרים, במקרים של מעקב אחר אנשים אחרים, אלא אם כן זה מישהו שפגע לכם ברכוש וכך בעצם גם לא נפגעת הפרטיות של עוברי האורח שנקלטים במצלמה. בכל המקרים הנ"ל ההתקנה של מצלמת אבטחה היא אסורה בהחלט.

שמואל זרין
שמואל זרין

צוות המומחים שלנו מציע גישה מקיפה לאחזקת מבנים. אנו מתמקדים באבחון מדויק של צרכי המבנה, תכנון וביצוע של פתרונות אחזקה אפקטיביים, ושימוש בחומרים וטכנולוגיות מתקדמים.

שאלות נפוצות על חוק מצלמות אבטחה בבית משותף

רשמנו עבורכם מאמר מפורט שכולל מחירונים, פסקאות הסבר והמון מידע על חוק מצלמות אבטחה בבית משותף. יש לגלול למעלה בכדי ללמוד עוד על הנושא.
המחיר של חוק מצלמות אבטחה בבית משותף משתנה מאוד. בכל מה שנוגע לנושא הבתים המשותפים יש לבדוק מספר פרמטרים שונים בכדי לבדוק את המחיר, יש לגלול למעלה בכדי לקרוא עוד על הפרמטרים והמחירים המשוערים.
ראשית, ענק האחזקות מספקים שירותי ניהול ועד בית חיצוני ואחזקות מבנים לניהול בניינים. יש ליצור קשר בנוגע לחוק מצלמות אבטחה בבית משותף בכדי לראות איך נוכל לעזור לכם.
אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!