תשלום ועד בית – מה החוקים אומרים לגבי תשלומים לוועד הבית?

לתקציב של ועד הבית יש השפעה נרחבת על איכות החיים של הדיירים בבניין המשותף. כל דיירי הבית המשותף אשר יש ביכולתם לשלם לבעלי מקצוע מקצועיים על מנת שיוכלו לדאוג לתחזוקה של הבניין, לניקיון שלו ולרכוש עוד ציוד ועוד אביזרים שיהיו לרווחתם של הדיירים, יוכלו ליהנות מאיכות חיים טובה יותר מאלה שלא יכולים להרשות לעצמם את התשלום הנ"ל. היום אנחנו נדבר על תשלום ועד בית – מה החוקים אומרים לגבי תשלומים לוועד הבית? יש לכם למה להמשיך לקרוא. יאללה מתחילים.

האזינו לכתבה

מה הן אפשרויות תשלום ועד בית?

כשזה מגיע לחוק, אין הגבלה באפשרויות של תשלום ועד בית. החוק מאפשר לכם לקבוע בתקנון של הבית המשותף כל שיטה לחישוב של ההשתתפות בתוצאות אשר מתאימה לכם. אתם יכולים לחשב את התשלום לפי המספר של חדרים, לפי חלוקה שהיא שווה בין כל הדירות או כל שיטה אחרת שתתאים לכם. השיטה הכי נפוצה בישראל היא השיטה של התשלום האחיד. כל דירה מתחלקת בנטל באופן שווה וכך נמנעים סכסוכים מיותרים. יש הרבה ביתם משותפים אשר בהם מתנהלת גבייה שהיא אחידה בהסכמתם המלאה של הדיירים למרות שבתקנון המצוי של הבניין השיטה בה אמורים לחשב את התשלום היא לפי השטח היחסי של הדירה.

אז מה החוקים אומרים לגבי תשלומים לוועד הבית?

החוק אומר כי כל בעל דירה  בבניין משותף, חייב לשאת בהוצאות הנדרשות להחזקתו ולניהולו התקינה של הרכוש המשותף. החזקה תקינה פירושה היא שמירה על המצב של הרכוש המשותף כמו שהוא היה כשסיימו לבנות את הבניין וזה כולל גם את השיפורים שבוצעו בבניין לאחר סיום הבנייה, בהסכמתם של דיירי הבניין. קודם כל, תשלומים של מיסי ועד בית הם תשלומים אשר מעוגנים בחוק והם מוטלים כל בעל דירה בלי יכולת בחירה. התשלום נקבע על פי שטחה של הדירה כך שהתשלום הוא יחסי לכל בעלי הדירות. ככל שהדירה גדולה יותר כך בעל הדירה ישלם יותר. וזה בעצם מה החוקים אומרים לגבי תשלומים לוועד הבית.

למי יש את הסמכות לקבוע באיזה שיטה מבצעים את תשלום ועד בית?

אז כמו שכבר ציינו, תשלום ועד בית מורכב משני עקרונות. הראשון הוא שיטת החישוב של התשלום שנעשית לפי שטח של כל דירה, שזהו בעצם החלק של כל דירה ודירה בהשתתפות של הוצאות הבניין המשותף. העיקרון השני הוא הסכום של דמי ועד הבית אשר נגבה מכל דירה. הסמכות לשינוי של השיטה הנ"ל, תהיה אפשרית רק כאשר ישנו את התקנון של הבניין. בשביל לשנות את התקנון, צריך להתקבל רוב של שני שליש מבעלי הדירות. לעומת זאת, אם רוצים רק לשנות את גובה הסכום שנגבה מכל דירה, צריך לקבל רוב של 51 אחוזים באסיפת דיירים.

מה החוקים אומרים לגבי תשלומים לוועד הבית ולגבי חישובם?

בשביל לדעת מה החוקים אומרים לגבי תשלומים לוועד הבית צריך לפנות אליהם ישירות. אחד הניסוחים של החוק אומר שתשלום ועד הבית יקבע לפי השטח של הדירה. כלומר, אם השטח של הדירה גדול יותר, התשלום יהיה גבוה יותר, וכך גם ככל שהדירה תהיה קטנה יותר, התשלום שבעלי הדירה ישלם יהיה קטן יותר. על מנת לדעת מה הוא השטח של כל דירה ודירה, אפשר להסתכל בטאבו של לשכת רישום המקרקעין. בטאבו יצוין לכם את פרטי הנכס יחד עם השטח היחסי שלו בכלל השטח של כל הבניין המשותף.

איך קובעים מה יהיה תשלום ועד בית של כל דייר?

כדי שתוכלו לדעת מהו תשלום ועד בית שאתם אמורים לשלם, עליכם לחשב את החלק היחסי של כל דירה. קודם כל מחשבים את כלל השטחים של כל דירה ודירה, בשלב הבא מחשבים מה הוא החלק היחסי של שטח הדירה בלי החלקים שמוצמדים אליה, כמו חניה, גג, מחסן וגם גינה לא נלקחים בחשבון. דרך יותר קלה, כמו שכבר נאמר קודם היא לבדוק בטאבו מהו שטח הדירה. ליד כל דירה בטאבו, יופי החלק היחסי שלה ברכוש המשותף וכך יהיה אפשר לחשב את המיסים של כל דייר ודייר.

מה החוקים אומרים לגבי תשלומים לוועד הבית ומהי ההוראה?

ההוראה לגבי מה החוקים אומרים לגבי תשלומים לוועד הבית היא שכל בעל דירה ודירה בבניין המשותף צריך לשאת בהוצאות הנדרשות על מנת שיהיה אפשר לתחזק בצורה תקינה ונהל את הרכוש המשותף על הצד הטוב ביותר. את ההוצאות של כל בעלי הדירות יחשבו לפי החלק היחסי של דירתם בהתאם לשאר הדירות בבית המשותף.

איך מחשבים את תשלום ועד בית החודשי?

תשלום ועד בית חודשי מחושב על ידי עלות התפעול החודשית שיש בכל בניין. כלומר, מה יהיו ההוצאות של חשבון החשמל, אחזקת מעלית, ביטוח צד שלישי, חברות אחזקה, ניקיון וגינון. נוסף על כל אלה צריך גם לחשב את ההוצאות החד הפעמיות אשר יכולות לצוץ במהלך השנה, כמו בדיקה של מהנדס מעליות, הדברה של מזיקים, צביעתו של חדר המדרגות.

גם את ההוצאות האלו צריך להוסיף לממוצע של התפעול החודשי. יתרה מזאת, לסכום ההוצאה החודשית כדאי להוסיף עוד בין 10 ל-15 אחוזים אשר ישמשו את ועד הבית במקרה הצורך של מקרים לא צפויים, כמו למשל תיקוני שברים, טיפול בתקלות שהן לא מכוסות ע"י הביטוח של הבניין, טיפול משפטי בעקבות סרבני תשלום ועוד. עכשיו, לאחר שחישבתם את כל הסכום החודשי, שכולל גם את ההוצאות השוטפות וגם את האופציה של הוצאות בלתי צפויות, חלקו את הסכום שיצא לכם בהתאם לכל חלקה היחסי של כל דירה שאותה מצאתם בטאבו וכך תדעו כמה כל דירה משלמת פר חודש.

שמואל זרין
שמואל זרין

צוות המומחים שלנו מציע גישה מקיפה לאחזקת מבנים. אנו מתמקדים באבחון מדויק של צרכי המבנה, תכנון וביצוע של פתרונות אחזקה אפקטיביים, ושימוש בחומרים וטכנולוגיות מתקדמים.

שאלות נפוצות על חוקי תשלומים לועד הבית

רשמנו עבורכם מאמר מפורט שכולל מחירונים, פסקאות הסבר והמון מידע על חוקי תשלומים לועד הבית. יש לגלול למעלה בכדי ללמוד עוד על הנושא.
המחיר של חוקי תשלומים לועד הבית משתנה מאוד. בכל מה שנוגע לנושא הבתים המשותפים יש לבדוק מספר פרמטרים שונים בכדי לבדוק את המחיר, יש לגלול למעלה בכדי לקרוא עוד על הפרמטרים והמחירים המשוערים.
ראשית, ענק האחזקות מספקים שירותי ניהול ועד בית חיצוני ואחזקות מבנים לניהול בניינים. יש ליצור קשר בנוגע לחוקי תשלומים לועד הבית בכדי לראות איך נוכל לעזור לכם.
אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!