חברת אחזקות מבנים » מידע על בתים משותפים » ועד בית לא מתפקד – מה עושים במקרה כזה?

ועד בית לא מתפקד – מה עושים במקרה כזה?

בימינו, להיות ועד בית זו משימה שהיא לא פשוטה בכלל והיא כוללת בתוכה רשימה של משימות שלא נגמרת. ועד הבית אחראי לתחזוקה של הבניין, גבייה של דמי ועד הבית, תקשורת עם ספקי ונותני שירות למיניהם, אחראי על פיקוח של הניקיון וטיפול בפניות ותלונותיהם של הדיירים.

האזינו לכתבה

בעקבות כל התפקידים הללו יחד עם חוסר הרצון של הדיירים להתנדב למשימה שכזו, לא פעם אנו עדים למקרים בהם ועד בית לא מתפקד – מה עושים במקרה כזה? הישארו עמנו ותגלו.

מה עושים כאשר ועד בית לא מתפקד ומה אמור להיות תפקידו?

לפני שנסביר מה עושים במצב שבו ועד בית לא מתפקד, נסביר מה הוא תפקידו של ועד הבית. ועד הבית הוא זה שאחראי להוציא לפועל את רצונם של הדיירים בהתאם להחלטות שמתקבלות באספות הדיירים. בהתאם לחוק המקרקעין, תפקידו של ועד הבית הוא לדאוג לניהול והאחזקה המשותפת של כל הרכוש המשותף בבניין. ועד הבית צריך לבנות תכנית של אחזקת הבניין, להעריך כמה יעלה הניהול והאחזקה ובעזרת זה לקבוע תקציב שנתי לבניין.

על פי התקציב השנתי תתבצע הגבייה של תשלום ועד הבית מהדיירים. נוסף על כך, ועד הבית צריך להיות בקשר עם כל מיני נותני שירותים על מנת לדאוג לאחזקת הרכוש המשותף בבניין המשותף כמו: ניקיון, גינון, חברת מעליות, חברת ניהול וכדומה. הועד הוא זה שאחראי גם לאסוף את הדיירים פעם בשנה לפחות, והוא זה שמייצג את בעלי הדירות במקרים של הליכים משפטיים. במקרה שוועד הבית לא מתפקד, יש באפשרותכם להחליפו.

מה עושים במקרה כזה ואיך מתמודדים?

אז מה עושים במקרה כזה בו ועד הבית לא מתפקד? אילו מצבים בהם הדיירים צריכים לקחת את המושכות לידיים ולפעול למען שינוי המצב הקיים. את ועד הבית אי אפשר לפטר, לכן הפתרון הכי נכון במצבים כאלו הוא לפעול להחלפתו באמצעות ועד בית חדש.

בשביל להחליף את ועד הבית הקיים עליכם לכנס אסיפת דיירים. רק בעזרת המסגרת של האספה תוכל להתקבל החלטה על החלפתו ובחירה של ועד בית חדש. בעיקרון מי שצריך לכנס את אסיפת הדיירים הוא ועד הבית הקיים, אך במקרה שהוא לא מתפקד, לא סביר שישתף פעולה עם הדיירים ולכן, במידה ואפילו שליש מבעלי הדירות שבבניין ירצה לכנס אסיפה ועד הבית יהיה חייב לפעול למען אותו כינוס של האסיפה.

מה המאפיינים של ועד בית לא מתפקד?

כאשר ועד בית לא מתפקד זה משפיע באופן ישיר על הדיירים בבתים המשותפים. איכות החיים בבניין תיפגע וזה ישפיע על כולם. את חוסר התפקוד של ועד הבית ניתן לראות במספר דרכים. אחד מהמאפיינים לתפקודו הלקוי של ועד הבית הוא עניין הגבייה. אם הגבייה לא שוויונית, גבייה שמנוגדת להחלטות שנלקחו באסיפת הדיירים, ויתורים לסרבני תשלום ועוד.

התנהלות לא טובה של כל עניין הגבייה יכולה להוביל למצב שיהיה חוסר בתקציב של הבניין ויהיה קשה לשלם את החשבונות ואת החובות לספקים. במצבים כאלה, לא תהיה חברת ניקיון, ניהול או גנן שירצו לבוא ולעבוד באותו בניין מה שיוביל להזנחה, לבניין מלוכלך ולתקלות רבות. הפן הבא הוא האחזקה. הזנחה של האחזקה ו/או אי ביצוע של התיקונים ההכרחיים אשר נמצאים באחראיות ועד הבית.

ההזנחה יכולה לנבוע מחוסר בתקציב, אולי חוסר ידע בנושא, רצון טוב לחסוך בהוצאות או אפילו סתם סירוב לבצע את המטלות הנדרשות ממנו. אחזקה לקויה של הבניין יכולה להביא למפגעים בטיחותיים וסיכון של חיי אדם. כשזה נוגע להתנהלות לקוי של ועד הבית, זה יתאפיין בחוסר כינס של אספות דיירים, הוא יפעל על דעת עצמו ובחוסר שקיפות מוחלטת, הוא יגבה בניגוד לחוק וגם לא ייתן קבלות, יוציא כספים בניגוד למה שהוחלט באסיפה והמאפיין הכי בולט הוא תקשורת שלוקה בחסר עם שאר דיירי הבניין.

מה עושים במקרה כזה, שוועד הבית לא מתפקד כראוי?

אז מה אתם יכולים לעשות כאשר ועד בית לא מתפקד? קודם כל אתם יכולים לדרוש שאסיפת חירום של דיירים תתכנס ובה תעלו את הנושא שוועד הבית שלכם לא מתפקד. אתם יכולים לדרוש מכל אחד מהדיירים למנות ועד בית חדש, או אפילו למצוא כל פתרון שישפר לכם את איכות החיים. דרך נוספת היא שאתם יכולים להעביר את עול של ניהול הבניין לחברה חיצונית. יש היום הרבה חברות לניהול מבנים בשוק, שאם רק תפנו אליהם הם ישמחו נורא לעזור. חברה שכזאת, תיקח מכם את הנטל של גביית הכספים והזמנה של בעלי מקצוע לתיקונים ועוד.

איך תזהו שוועד בית לא מתפקד?

נורא קל לזהות מתי ועד בית לא מתפקד כראוי. אתם רק צריכים לזהות את אותם המאפיינים שציינו קודם. קודם כל, המבנה בו אתם גרים יהיה מוזנח. כלומר, יהיה לכלוך בכל מקום, הפחים לא מרוקנים, הממטרות בגינה לא יעבדו, המרזבים יהיו סתומים ואפילו אחת המעליות כנראה לא תעבוד. שנית, תהיה הזנחה בגבייה. גם אם לא שילמתם את מיסי ועד הבית הרבה זמן, או ששילמתם ולא קיבלתם קבלה או פירוט כלשהי תדעו שוועד הבית שלכם לא מתפקד. דרך נוספת להבין זאת היא שעברה יותר משנה ולא השתתפתם בשום אסיפת דיירים כללית, שהיא חלק מחובותיו של ועד הבית לארגן.

אז מה עושים במקרה כזה?

אז כמו שכבר ציינו, בשביל להחליף את ועד הבית שלא מתפקד באחד כזה שכן, עליכם לכנס אסיפת דיירים כללית ביוזמתכם הבלעדית. אתם יכולים להציע באסיפה שני פתרונות. האחד הוא להחליף את ועד הבית באמצעות בחירות. במקרים בהם אף אחד לא ירצה את התפקיד, אפשר לעבור לפתרון השני שהוא שכירה של חברה ניהול חיצונית שתעשה את כל העבודה השחורה בשבילכם. היא תדאג לכל מה שצריך בבניין ותשפר לכם את איכות החיים. וזו התשובה לשאלה מה עושים במקרה כזה?

מה יקרה אם ועד בית לא מתפקד?

כאשר ועד בית לא מתפקד יכולים להיווצר סכסוכים בין הדיירים ולא תמיד בחירה של ועד בית חדש זה הפתרון האולטימטיבי. במידה ואתם רוצים למנוע את כל מה שיכול להתרחש, כדאי לכם להביא חברת ניהול בניינים חיצונית שתעשה את העבודה בשבילכם ואתם תוכלו לחזור לחיות בשקט ובשלווה, ממש כמו מקודם.

שמואל זרין
שמואל זרין

צוות המומחים שלנו מציע גישה מקיפה לאחזקת מבנים. אנו מתמקדים באבחון מדויק של צרכי המבנה, תכנון וביצוע של פתרונות אחזקה אפקטיביים, ושימוש בחומרים וטכנולוגיות מתקדמים.

שאלות נפוצות על ועד בית לא מתפקד

רשמנו עבורכם מאמר מפורט שכולל מחירונים, פסקאות הסבר והמון מידע על ועד בית לא מתפקד. יש לגלול למעלה בכדי ללמוד עוד על הנושא.
המחיר של ועד בית לא מתפקד משתנה מאוד. בכל מה שנוגע לנושא הבתים המשותפים יש לבדוק מספר פרמטרים שונים בכדי לבדוק את המחיר, יש לגלול למעלה בכדי לקרוא עוד על הפרמטרים והמחירים המשוערים.
ראשית, ענק האחזקות מספקים שירותי ניהול ועד בית חיצוני ואחזקות מבנים לניהול בניינים. יש ליצור קשר בנוגע לועד בית לא מתפקד בכדי לראות איך נוכל לעזור לכם.
אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!