חברת אחזקות מבנים » מידע על בתים משותפים » המפקח על הבתים המשותפים – מי זה ומה התפקיד שלו?

המפקח על הבתים המשותפים – מי זה ומה התפקיד שלו?

נכסים, בתים משותפים, או לחלופין בתים עירוניים מהווים אפשרות אטרקטיבית לכל מי שתר אחרי המעלות שנלוות לבעלות על נכס, שטומנת בחובה סגולות של חשבונות חשמל יותר מוזלים, פחות תחזוקה, שטחים יותר קטנים, עלויות רכישה יותר נמוכות, וכיוצא בזאת.

האזינו לכתבה

ואחרי ההקדמה המרעישה הזאת, רגע לפני שנצלול לעניינים, כמו תמיד, אנו מפצירים בכם לקרוא בהתמדה ובחדווה את כל מה שנכתב להלן, למן ההתחלה ועד הסיום, וכך תדלו המון מידע חיוני על – המפקח על הבתים המשותפים – מי זה ומה התפקיד שלו?  ובכן, נזין קצת את הסקרנות שלכם – המפקח על הבתים המשותפים, שמכונה גם המפקח על רישום המקרקעין, מהווה גוף מוסמך להענקה של צו לשם רישום נכס כבית משותף, תוך כדי כך שתפקידו להכריע בתביעות בסכסוכים שנתגלו בין בעלי בתים בבתים משותפים.

ישנם תרחישים שלפיהם המפקח על הבתים המשותפים הינו הגוף היחידי שאליו אפשר לפנות בתביעה. ובאשר לשאלה הכול כך עמוקה – מי זה המפקח על הבתים המשותפים? ובכן, הוא מונה באמצעות שר המשפטים, בעוד יש בידיו את הסמכות לקבל החלטות מנהליות ומשפטיות בהיבט של ניהול הבתים המשותפים, וזאת על פי חוק המקרקעין.

מי זה המפקח על הבתים המשותפים?

ובכן, שוב ננסה לענות על השאלה הקיומית הזאת – מי זה המפקח על הבתים המשותפים ? למען האמת, כאמור לעיל, נהוג לכנות אותו בתור המפקח על רישום מקרקעין, וככלל, מדובר על גוף משפטי, בעוד המטרה שלו לפתור סכסוכים שנוצרים בבתים משותפים.

עסקינן אודות גוף שדי מקביל לבתי המשפט, בסמכות של להוציא צוו מניעה, או לחלופין צו עשה, לפסוק קבלת שיפוי, או לפתור סכסוכים ברובד הכספי, וכיוצא בזאת. מה שהכי טוב בכל העניין הזה זה ההיבט של המהירות. בדרך כלל, זה הוא תהליך שנמשך רק כמה שבועות ספורים מהזמן שמגישים את התביעה ועד שהיא נגמרת, ובאופן הזה נמנעים מההכרח לעבור הליך עם תג מחיר יותר מדי גבוה, ארוך ומייגע של התנהלות רגילה בבתי המשפט במדינת ישראל.

מה התפקיד של המפקח על הבתים המשותפים?

והגענו כבר לשאלה השניה המאוד חשובה שלנו – מה התפקיד של המפקח על הבתים המשותפים בכלל? ובכן, המפקח על הבתים המשותפים דן בסכסוכים אשר מתנהלים מסביב לנכסים שחלקם אינם רשומים בפנקס הבתים המשותפים, בעוד שחלקם אכן רשומים בפנקס הבתים המשותפים, ובתנאי שעסקינן אודות בית שיש בו לפחות שתי דירות או למעלה מכך. ואלו הם התחומים שעליהם חולש המפקח על הבתים המשותפים:

  • סכסוכים בין בעלי בתים בקשר להרחבת הבית.
  • השתתפות של בעלי בתים בהוצאות הכספיות בגין תחזוקת הרכוש המשותף, ואף הניהול שלו.
  • סכסוכים בגין הסגת גבול בין דירות.
  • סכסוכים בהיבט של חיזוק הבית המשותף במסגרת התכנית של תמ"א 38.
  • סכסוכים בין בעלי בתים, בהתאם לתקנון המוסכם של הבית המשותף.
  • סכסוכים בין בעלי נכסים בהתאם לתקנון המצוי שנמצא בתוספת לחוק המקרקעין.
  • ולסיום, מדובר על סכסוכים בין בעלי בתים בהקשר של המתקנים המשותפים, כמו למשל – כבלים, מעליות, צלחות לוויין, וכיוצא בזאת.

מי זה המפקח על הבתים המשותפים – קווים לדמותו?

והגענו לעוד שאלה, שלא נופלת בחשיבותה מהשאלה הקודמת, לפיה – מי זה המפקח על הבתים המשותפים – קווים לדמותו? ובכן מדובר אודות הגורם המשפטי השלטוני, בעודו אמון על פתרון סכסוכים בבתים משותפים בארץ. המפקח על הבתים המשותפים, הינו, בעצם, גורם משפטי, אשר משתייך למשרד המשפטים, וכן הוא מתפקד כסוג של בית משפט ייעודי לענייני בתים משותפים. ברחבי מדינת ישראל קיימות בעצם תשע לשכות של מפקחים בכל מיני מחוזות בישראל, פלוס כמה סניפים או שלוחות אזוריות.

הדיונים הללו נערכים במסגרת הגורם המפקח, כאשר הם מתנהלים באולמות מסוימים לשם זאת, כשלמפקח על הבתים המשותפים קיימות סמכויות לשם הוצאת צווי מניעה וצווי עשה בדיוק כמו בבית משפט אמתי. מכיוון שהמפקח על הבתים המשותפים עבר התמחות שלמה בהיבט של הבתים המשותפים, הוא יכול לטפל בסכסוכים או בתביעות אשר מגישים בפניו לאלתר, תוך כדי רק כמה שבועות, מה שמייתר את כל הביורוקרטיה ואת כל הסחבת המייאשת ממש שמאפיינת את המערכת של בתי המשפט בארץ.

הסמכויות של המפקח על הבתים המשותפים מאפשרות לו לפתור סכסוכים באופן המחייב של המלה, שיש בהם תוקף ממש של פסק דין שניתן בין כתלי בית המשפט במדינת ישראל.

איך מגישים תביעה אצל המפקח על הבתים המשותפים?

ובכן, עוד שאלה עניינית, חייבים לציין – איך מגישים תביעה אצל המפקח על הבתים המשותפים? ועליה נקדים לענות. ובכן, מגישים תביעה בפני המפקח על הבתים המשותפים באמצעות דייר או שוכר שמחזיק בנכס בהסכם עם בעליו, או שמא באמצעות בעל נכס במבנה המשותף.

את אותה התביעה צריך להגיש בפני המפקח במחוז אשר בו נמצא הבית המשותף שלכם. הגשת התביעה מלווה בתשלום של אגרה, שאת עלותה אפשר לוודא באתר האינטרנט של משרד המשפטים. בתהליך של אותה התביעה עליכם לכלול את ההיבטים שלעיל:

  • באם יש בתביעה טענה ודרישה לכסף, עליכם לפרט ואף לנמק את סכום הכסף שמבוקש על ידכם, תוך כדי צירוף של תימוכין, כמתבקש.
  • עליכם למלא את הפרטים האישיים שלכם, בתור מגישי התביעה ובעלי הבית.
  • ואז תידרשו פשוט לתאר את המבנה – הרוב של הבעלים על הנכס או של השוכרים, מען במדויק, מספר הדיירים, חלקה וגוש, מספר כניסות למבנה המשותף, מספר קומות, ואף מספר כניסות, וכיוצא בזאת.
  • אחר כך יש למלא את כתב התביעה, שבו יש לנמק בצורה כמה שיותר מפורטת, לתאר נכונה את העובדות של המקרה, ולהציג בפירוט ניכר את הטענות שלכם.
  • באם קיים תקנון מוסכם בין בעלי הדירות, כי אז תצרפו אותו הישר לתביעה.
שמואל זרין
שמואל זרין

צוות המומחים שלנו מציע גישה מקיפה לאחזקת מבנים. אנו מתמקדים באבחון מדויק של צרכי המבנה, תכנון וביצוע של פתרונות אחזקה אפקטיביים, ושימוש בחומרים וטכנולוגיות מתקדמים.

שאלות נפוצות על המפקח על הבתים המשותפים

רשמנו עבורכם מאמר מפורט שכולל מחירונים, פסקאות הסבר והמון מידע על המפקח על הבתים המשותפים. יש לגלול למעלה בכדי ללמוד עוד על הנושא.
המחיר של המפקח על הבתים המשותפים משתנה מאוד. בכל מה שנוגע לנושא הבתים המשותפים יש לבדוק מספר פרמטרים שונים בכדי לבדוק את המחיר, יש לגלול למעלה בכדי לקרוא עוד על הפרמטרים והמחירים המשוערים.
ראשית, ענק האחזקות מספקים שירותי ניהול ועד בית חיצוני ואחזקות מבנים לניהול בניינים. יש ליצור קשר בנוגע להמפקח על הבתים המשותפים בכדי לראות איך נוכל לעזור לכם.
אז מה היה לנו עד עכשיו?
התקשרו עכשיו!